Om du jobbar med mode, vet du att det inte bara handlar om att fånga tidens trend. Många är uppkopplade 24-7, och händer det något kan det ändra trenden på få sekunder. Det handlar om influencers. Personer vars åsikter räknas så högt att ett uttalande från just dem kan betyda vinst eller förlust för ett företag. Självklart är det ett fåtal som har en sådan makt. De flesta influencers är vanliga bloggare eller förstå-sig-påare, som skapat sig en trogen skara med följare som litar på deras uttalande.

 

Om du har en egen smyckefirma, eller om du jobbar i en modeaffär nere på stan, så kan du med fördel använda dig av influencers. Idag litar vi mera på dessa än på annonser från olika företag. Det känns mera äkta, helt enkelt.

 

Hur kan du själv göra?

Om du känner dina kunder, och vet vart de vänder sig för att få inspiration och nyheter om modetrender, är du en bra bit på väg. Detta gör det lättare för dig att jobba med mode influencer marketing.

Ta dig en titt på olika modebloggare. Hur ser deras bilder ut, vilket språkbruk har de? När du hittat några som du känner matchar dina kunder, kontaktar du dem och ser om ni kan få ett samarbete till stånd.

Kom ihåg att en influencer har sitt eget omdöme att ta hänsyn till. Om inte dina produkter är något som får dem att framstå positivt för deras följare, har de ingen anledning att visa fram produkterna på deras plattform. Du måste göra ditt benarbete ordentligt och hitta någon som verkligen matchar både dina produkter och din kundtyp. Självklart måste du också ha en produkt som är värd att skriva om. Anledningen till att vi lyssnar på våra influencers, är ju att det faktiskt går att lita på deras uttalanden.